Followers


Kelebihan Hari Jumaat




As-salam kepada pembaca blog sekalian. Pada kali say ingin berkongsi sedikit sahaja iaitu tentang kelebihan hari jumaat. Kita sering mendengar bahawa hari Jumaat adalah penghulu segala hari-hari yang ada dalam hidup kita ini. Hari Jumaat begitu penting dan merupakan hari umat Islam menunaikan solat Jumaat. Tanpa membuang masa lagi marilah sama-sama kita mengambil ruang ini untuk mengetahui kelebihan hari Jumaat...:-

“Sesungguhnya Allah S.W.T. telah memuliakan hari jumaat dan hari jumaat mempunyai fadhilat atau kelebihan yang banyak antaranya seperti berikut:
  1. Hari jumaat merupakan penghulu segala hari.

  1. Ia mempunyai kemuliaan yang agung disisi Allah.

  1. Pada hari jumaat jugalah penduduk syurga diberi keizinan untuk menziarahi Allah.

  1. Pada hari jumaat akan berlaku kiamat.

  1. Pada hari jumaat Allah menciptakan Nabi Adam a.s.

  1. Pada hari jumaat terdapat saat ijabah iaitu saat diperkenankan doa secara mutlak, sedangkan saat ijabah itu disamarkan pada hari-hari lain.

  1. Hari istimewa bagi hari-hari yang ada didalam seminggu.

  1. Sebaik-baik hari yang matahari itu terbit padanya.

  1. Allah S.W.T. akan membebaskan pada hari itu seramai 600,000 (enam ratus ribu) orang dari seksaan api neraka.

  1. Sesiapa yang mati pada hari jumaat atau pada malamnya, Allah catat dia dengan memperolehi pahala seperti pahala orang yang mati syahid.

  1. Sesiapa yang mati pada hari jumaat dan malamnya, terselamat dia dari seksa kubur.

Setelah membaca entri ini saya yakin bahawa pembaca sekalian sudah mengetahui dengan teliti kelebihan hari Jumaat penghulu segala hari. oleh itu marilah sama-sama mengejar hari yang penuh dengan keberkatan dari Allah S.W.T ini. Sekian wasalam..




Apesal.com

back to top