Followers


Lafaz Akad Nikah





As-salam pembaca sekalian, pada entri ini pula saya ingin berkongsi tentang lafaz akad nikah yang dilalui oleh pengantin lelaki dan pengantin perempuan. Tap saya hanya ingin menekankan kepada pengantin lelaki sahaja memandangkan saya juga lelaki..haha..Baiklah sebenarnya kita tidak tahu makna disebalik lafaz yang kita bicarakan. Mari saya tunjukkan makna disebalik lafaz tersebut.....


‎"Aku terima nikahnya dgn si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM..”

Bunyi macam senang ? nah ni erti sebenar dia :

“Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat,dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku”



Jadi ingatlah wahai kaum Adam sekalian bahawa lafaz yang mudah itu sebenarnya mempunyai makna yang cukup mendalam yang boleh menyebabkan dimurkai oleh Allah S.W.T.. Sama-samalah kita renung-renungkan dan bermuhasabah diri kita yang kerdil disisi Allah ini. Sekian terima kasih..wasalam...

Apesal.com

back to top